עלות ותועלת בלימוד טכניקה

אתחיל מההתחלה. וההתחלה היא שאם מבצעים תרגיל, חשוב לבצע אותו נכון. ביצע תרגיל בצורה לא נכונה בטווח הארוך יגרום לפציעה.

לכלל הזה יש יוצאים מן הכלל. אפשר לבצע תרגיל עם טכניקה לא נכונה לפעמים. זה בלתי נמנע כשלומדים תרגיל חדש. זה סביר מבחינת העלות-תועלת בתחרויות, או בהזדמנויות נדירות אחרות. וגם פה, יש תרגילים שיותר מזיק לבצע אותם בצורה שגויה, ויש כאלו שפחות. אבל לא זה הנושא של הפוסט.

והנושא הוא עלות ותועלת. התועלת היא האפשרות לבצע את התרגיל. שכן אם אני מבצעת תרגיל, אני אלמד לבצע אותו נכון. העלות היא הזמן המבוזבז על למידת הטכניקה.

התחלתי לכתוב את הפוסט הזה לפני כמה חודשים. אולי אפילו יותר. והזמן שעבר מאז הראה בעיקר דבר אחד – יש מספיק תרגילים פשוטים שלא דורשים טכניקה שאפשר לעשות. אין לי צורך בתרגילים מסובכים. בשביל מה?

לפעמים יש סיבות. "כי זה מגניב" או "כי בא לי" אלו סיבות תקפות לחלוטין מבחינתי. ויש עוד המון סיבות תקפות. אבל לרוב התרגילים המסובכים באים כחלק מתוכנית אימונים כלשהי, והם לא באמת נחוצים. אז המסקנה שלי היא שיש יותר עלות מתועלת בטכניקה.

את התועלת אני אשמור לתרגילים הפשוטים יותר, ואתמקד בללמוד לעשות אותם בצורה מושלמת. כמה אנשים יכולים לעשות חזרה מושלמת אחת של שכיבת סמיכה? מתח? פיסטול? אפילו סקוואט. שלא לדבר על דדליפט (קרי: כמה אנשים מרימים דברים כבדים בצורה נכונה?).

כשאני אעשה היטב את התרגילים הפשוטים, שארגיש שחסרים לי אתגרים, אז אחזור לתרגילים המסובכים יותר. כרגע אני מרגישה שהמצב הפוך – יש המון דברים מגניבים שמתחשק לי לעשות, יותר משיכולת ההתאוששות שלי אחרי אימון מאפשרת לי. לכן השאלה הזו נדחית על ידי כלא רלוונטית לזמן הקרוב. וגם הרחוק, למען האמת, כי יש לי אתגרים לפחות לכמה שנים קדימה…

להשאיר תגובה

