מטרות שבשליטתי וכאלו שלא

אפשר לחלק את המטרות שלי בנוגע לתנועה ופעילות גופנית  לשני סוגים: מטרות שהשגתן היא בשליטתי הכמעט מוחלטת, וכאלו שלא. אפשר גם לקרוא לזה מטרות בהן עלי לבצע משהו, ומטרות בהן אני רוצה להשיג השג מסויים.

אבהיר זאת באמצעות דוגמאות:

מטרה מהסוג של "לעשות רבע שעה מתיחות" או מטרה של  "ללכת במשך רבע שעה" הן מטרות שאני יכולה להשיג. הן מציינות משהו שאני יכולה לעשות. בוודאות. (כלומר, אלא אם כן אני אשבור את הרגל ויהיה אסור לי ללכת, למשל. אבל עקרונית אני יכולה עכשיו לנעול נעליים, לצאת מהבית, ולכת רבע שעה. אין שום דבר שמפריע לי).

מטרה מהסוג של "לעשות עשר מתח" הן מטרות שעניינן להצליח לעשות משהו שאני לא יכולה לעשות כרגע. ולכן הן בשליטתי במידה חלקית בלבד. אני יכולה להתאמן כדי לשפר את המתח שלי, ויש סבירות גבוהה מאוד שאחרי מספיק זמן אני אשיג את המטרה.

אבל בעוד שאני יכולה בוודאות ללכת היום רבע שעה, אני לא יכולה בוודאות להצליח מטרות מהסוג השני.

שיטה מקובלת היא לרשום מטרות לטווח הארוך, הבינוני והקצר. כאשר המטרות לטווח הבינוני והארוך הן השגים, ואילו המטרות לטווח הקצר הן משימות. כך, המטרות לטווח הקצר הן מטרות שאדם יכול להשיג בוודאות (אלא אם כן נופל עליו פסנתר או קורה משהו אחר בסגנון), ואילו המטרות לטווח הבינוני והארוך הן מטרות שהוא אולי לא ישיג גם אם הוא יעשה הכל בצורה מושלמת: לא יפספס אף אימון, יבצע את תוכנית האימונים שלו במדוייק, יאכל וישן היטב, וכו'.

אצלי זה לא ככה. ועכשיו אני תוהה אם זה נכון

 

להשאיר תגובה

