לא אימון יומי 29/04/16

אימונים משפרים את הכושר הגופני. אולם מלבד אימונים יש עוד דברים. אורח חיים. הרגלים. דברים שלא לוקחים זמן, שמשתלבים במהלך היום, אבל משפיעים על הבריאות ובצורה עקיפה (ולפעמים ישירה) גם על הכושר הגופני.

רבות כבר נכתב בגנות אורח החיים הישבני. ונבדק והוכח שגם אם שני אנשים לא עושים פעילות גופנית יזומה (או ששניהם עושים פעילות גופנית יזומה באותה המידה), הבדלים קטנים בהרגלים שלהם הם בעלי השפעה גדולה על הבריאות. כי הרבה דברים קטנים מצטברים להשפעה גדולה.

אורח חיים ישבני הוא כזה הכולל ישיבה על כסא לאורך זמן, ולעיתים קרובות הוא תוצאה מתבקשת למי שהעבודה שלו מתבצעת בישיבה מול מחשב (או ניירת). אבל בעוד שישיבה לאורך זמן ללא הפסקה מזיקה, הרי שלקום כל כמה זמן לסיבוב קצר מפחית משמעותית את הנזק. לקום כדי להעביר ערות בטלוויזיה (עבור מי שצופה בטלוויזיה – אני לא ממליצה), להחנות את המכונית קצת יותר רחוק וללכת חמש דקות, הבדלים קטנים. אבל הם מצטברים.

לא אימון יומי מתאר דברים קטנים, שלא לוקחים זמן בפני עצמם, או לוקחים זמן קצר מאוד. שמשתלבים במהלך היום ואמורים עם הזמן להפוך להרגל. הם לא אימון – אבל הם משפיעים.

ישיבה בכסא, כאמור, היא בעלת השפעות שליליות על הבריאות. אני, אישית, שמתי לב שישבה בכסא מעוררת החזקה לא נכונה של הגב. ליתר דיוק – אי החזקה, אי הפעלה של שריר הגב התחתון. זה ככה אצל רוב האנשים שיצא לי לראות – רובם שומרים על יציבה נכונה בעמידה, לפחות למיטב יכולת ההבחנה הדלה שלי. אבל לשבת זקוף כמעט אף אחד לא יושב. וזה כנראה לפחות חלקית בגלל מבנה הכסא עצמו והמשענת, שממש מעודדת אנשים להישען ולשבת ביציבה לא נכונה.

בבית, אני לפעמים שמה את המחשב הנייד על כסא, ובעצמי עוברת לשבת על שטיח על הרצפה. ישיבה כזו היא בעלת יתרונות רבים. במשך חלק גדול מהזמן אני מיישרת את הגב אוטומטית, מה שמשפר את היציבה. בנוסף לכך, אני מחליפה תנוחות ישיבה, ויכולה לבחור תנוחות ישיבה "פעילות". כך, למשל, אני מבצעת את המתיחה המגניבה הזו  (וגם את המתיחה השניה המוצגת שם, אבל היא כמעט ולא דורשת ממני מאמץ) כשאני יושבת מול המחשב. ה"מתיחות" האלו הן בעצם תנוחות ישיבה. גם כריעה, שעליה עוד אכתוב בנפרד מתישהו, היא תנוחת ישיבה שדורשת גמישות מינימלית כלשהי, והיא מומלצת מאוד. יש כל מיני תנוחות של יוגה כמו ישיבת לוטוס (שאני מצליחה לעשות בצורה חלקית מאוד) שאפשר לתרגל תוך כדי עשיית דברים אחרים.

בנוסף לכך, יש ספורט שבדרך אגב. הליכה בתור כלי להגיע ממקום למקום, ולא בתור ספורט, היא מבחינתי כזו. אני הולכת הרבה, הרגל שבא עוד מימי ילדותי. תודה לאמא שלי, שהייתה הולכת יחד איתי לבית הספר בכיתות הנמוכות, ובזכותה שמרתי על ההרגל להגיע לבית הספר בהליכה. בחטיבה ובתיכון בית הספר היה במרחק של יותר משני קילומטרים מהבית – רק ההליכה והחזרה נתנו לי את רוב התועלות הבריאותיות שמקבלים מפעילות אירובית.

אתמול, הלא-אימון שלי כלל ישיבה מול המחשב על הרצפה (מה ששמר על יציבה נכונה ולכן עזר לשרירי הגב התחתון), את המתיחה שיש בסרטון ארבע פעמים, כל פעם לדקה, ואת המתיחה ההפוכה, השנייה מהסרטון, שלא כואבת לי ואני יכולה לשבת בה די הרבה זמן, אז לא מדדתי זמן.

בנוסף לכך, עשיתי ניסיונות מתח. אני עדיין לא מצליחה לעשות מתח. עד עכשיו, הייתי עושה בתור אימון מתח כשאני עומדת על משטח מוגבה כלשהו, ולכן המתח הוא בקפיצה. כאשר עם ההשתפרות שלי המשטח הפך לנמוך יותר ויותר. ועכשיו אני כבר קרובה מאוד למתח אמיתי.

אולם, השרירים שמתאמצים כאשר אני עושה מתח כשנקודת המוצא היא שרפרף, והשרירים שלא חזקים מספיק כדי לעשות מתח, זה לא בדיוק אותם שרירים.

כשיכולתי לעשות רק מתח אחד או שניים משרפרף, הייתי עוברת מידי פעם לאורך היום ליד המתח, ועושה מתח או שניים מהשרפרף. זה לא אימון, אבל זה בברור חיזק אותי.

באותה שיטה החלטתי לעשות ניסיונות מתח, שמפעילים את שרירי הגב.

האימון שתכננתי ולא עשיתי בסוף אתמול היה צעדי ענק.שרירי התאומים שלי קצת תפוסים מקפיצות החבל המרובות. אולי בפעם הבאה אנסה לעשות רק חמש מאות קפיצות חבל, כדי להימנע מזה. ואולי אחליט שלא אכפת לי – הם לא מאוד תפוסים, וזה לא מפריע, אבל זה לא ממש מעורר חשק לאימון צעדי ענק.  נחייה ונראה מה יתחשק לי לעשות.

להשאיר תגובה

